1. Grijă pentru viață
  2. Toate povestile
  3. SCLEROZA MULTIPLĂ ȘI IMPORTANȚA UNUI HOBBY

SCLEROZA MULTIPLĂ ȘI IMPORTANȚA UNUI HOBBY

Getty Images/ Oatawa

    Indiferent dacă ai fost diagnosticat de curând sau dacă trăiești de mulți ani cu o boală cronică precum scleroza multiplă (SM), probabil că ești deja familiarizat cu conceptul de doliu pentru pierderea propriei persoane de odinioară - cea sănătoasă, cu toată viața înainte și fără prea multe griji.

    Eu eram o astfel de persoană. Iar pierderea identității a fost unul dintre cele mai importante motive de îngrijorare după ce am fost diagnosticată cu SM. Îmi făceam griji în ceea ce privește cursul pe care îl va urma viața mea și în cele din urmă lucrurile la care urma să fiu forțată să renunț.

    Ceea ce am înțeles în cei doi ani de la stabilirea diagnosticului este că în niciun caz nu trebuie să renunț! Da, ajustările sunt inevitabile. Încă nu pot să alerg, pentru că mă împiedic din cauza pierderii mobilității la nivelul labei piciorului, mai ales atunci când sunt mai obosită. Însă acest lucru nu înseamnă că nu mai trebuie să fac mișcare. Trebuie doar să găsesc altă ocupație care să îmi ofere ceea ce îmi oferea alergatul.

    Principalul scop al alergatului era să mă mențin în formă și să îmi țin sub control greutatea. Însă un hobby adevărat nu înseamnă rezultatul pe care îl obții. Rezultatele secundare și „efectele secundare” au fost motivele reale pentru care mi-a plăcut atât de mult alergatul. Angajamentul pe care mi-l asumam, acela de a alerga în aceeași zi, în fiecare săptămână. Libertatea pe care mi-o dădea alergatul, cea de a mă gândi în liniște la orice. Bucuria pe care o trăiam pentru că eram afară, în natură, atunci când alergam de-a lungul unei plaje sau prin peisaje rurale mirifice.

    Acestea erau aspectele cu adevărat pozitive, iar astăzi încă pot să regăsesc toate aceste lucruri ieșind și urmându-mi noul hobby: fotografia.

    Am întocmit o listă cu beneficiile pe care le obțin din faptul că am un hobby și mi-am asumat angajamentul de a mă dedica acestuia. De aceea cred că un hobby e important pentru orice persoană care suferă de o boală cronică.

    Ocazia de a ieși din casă

    Fotografia mă face să ies din casă, iar faptul că petrec timp în aer liber este bun pentru suflet. Aerul curat, natura, timpul pe care îl am la dispoziție pentru a respira și pentru a fi singură cu propriile gânduri, toate acestea sunt minunate pentru bunăstarea mea. Iar faptul că am un hobby ce presupune înscrierea într-un club sau la un curs înseamnă, de asemenea, că socializez cu persoane care gândesc ca mine. De asemenea, faptul că particip la astfel de activități mă face să mă simt responsabilă întrucât alte persoane depind de prezența mea. Când petreci timp cu oameni care împărtășesc aceeași pasiune înseamnă că poți să îți dezvolți și alte laturi și să fii mai mult decât „persoana cu SM”. 

    Mândrie și încântare

    Atunci când îți place să faci ceva și faci acel lucru în mod regulat, devii automat mai bun. Personal, capăt prin aceasta un sentiment al validării și mă simt mândră de realizările mele, ceea ce este cu adevărat important dacă și tu îți faci griji, așa cum îmi fac eu, în privința faptului că ești sau devii o povară pentru ceilalți.

    Distracție și autoîngrijire

    Hobby-urile sunt activități amuzante de care te bucuri fără niciun efort. Atunci când practici un hobby faci ceva pentru tine din pură plăcere. Nu este nevoie ca cei din jurul tău să înțeleagă sau să fie incluși, și poți să îți acorzi permisiunea de a face ceva ce doar ție îți face plăcere. Faptul că avem un hobby ne poate da un sens vieții și ne face să ne simțim împliniți și fericiți. Nu există o metodă mai bună de a avea grijă de tine!

    Detașare și meditație conștientă

    Când fac o fotografie, mă concentrez sută la sută să prind imaginea perfectă. În acel moment, nu mă gândesc la nimic altceva. Mă ajută să uit cât de obosită sunt după ce m-am plimbat ore în șir sau cum mă doare piciorul stâng în mod constant din cauza neuropatiei periferice. 

    Atunci când te dedici unei activități care îți face plăcere, ajungi într-o zonă a tenacității care te face să pierzi noțiunea timpului și care te ajută să te detașezi de realitatea uneori dificilă, chiar dacă doar pentru o oră. Mi se pare că este un mecanism de adaptare foarte util.

    Beneficiile generale asupra sănătății

    Cu toții știm că mișcarea contribuie la îmbunătățirea sănătății fizice și la combaterea anxietății și a depresiei. Însă de curând am descoperit un alt beneficiu neașteptat …

    După ce am analizat problema în profunzime, am luat în sfârșit decizia de a participa fizic la un curs de dans stradal. Îmi făceam griji că nu sunt într-o formă fizică suficient de bună și, sinceră să fiu, eram cam înceată și mai puțin agilă decât alți participanți la curs – ÎNSĂ –după doar 3 sau 4 lecții, mi-am dat seama că funcția mea cognitivă la locul muncă s-a îmbunătățit semnificativ. Faptul că am învățat mișcările de dans mi-a activat o parte a creierului pe care pur și simplu nu o mai foloseam de foarte mult timp.

    Câteva idei care te ajută să pornești la drum

    Pentru a-mi fi mai ușor să mă apuc de un hobby, i-am rugat pe câțiva cunoscuți cu SM care au diverse talente să îmi facă unele sugestii.

    • Fotografia:

    E minunat dacă ai un aparat de fotografiat foarte bun, însă nu este obligatoriu. În zilele noastre poți să faci fotografii excelente doar cu telefonul. Este mai important să îți îndrepți atenția către lucrurile potrivite pentru fotografiat decât să te concentrezi pe calitatea imaginii.

    • Muzica:

    Chiar dacă nu ai aproape deloc talent muzical, poți să înveți să cânți la un instrument sau să faci parte din corul local. Iar dacă într-adevăr nu ai chef să te implici în astfel de activități, poți să te alături unui grup de evaluare a muzicii.

    • Arta:

    Poți să te înscrii la cursurile locale de artă sau să îți încerci singur talentul la desen. Nu prea știi ce ai putea să desenezi? De ce nu ți-ai încerca mâna la colorat? Astăzi găsești cărți de colorat excelente pentru adulți, iar rezultatele pot fi cu adevărat satisfăcătoare.

    • Scrisul:

    Scrisul expresiv are rolul unei purificări și poți să îți încerci mâna la orice gen, de la ficțiune la povești adevărate. Dacă ficțiunea nu te atrage atât de mult, de ce nu ai încerca să ții un jurnal?

    • Yoga:

    Poți să participi la o clasă de yoga împreună cu un prieten sau să practici yoga acasă ghidându-te după un manual, cursuri on-line sau chiar o aplicație pe telefon.

    • Cusutul:

    Cusutul este extraordinar pentru meditație și relaxare și îți permite să-ți dai frâu liber imaginației.

    • Cititul:

    Să îți faci timp în mod activ pentru a citi o carte bună este unul dintre cele mai frumoase cadouri pe care poți să ți le oferi.

    Concluzie

    Sper că te-am inspirat să îți găsești un hobby. Când te dedici unei activități doar din plăcere, viața devine mai bună și poți să faci față mai ușor dificultăților vieții de zi cu zi. Nu trebuie să uiți că nu rezultatul acestei activități este ceea ce contează. Ceea ce contează este simpla plăcere, precum și beneficiile secundare neașteptate care vin odată cu practicarea hobbyului.


      Surse:

      Effect of exercise on therapeutic response in depression treatment (Efectul activității fizice asupra răspunsurilor terapeutice în tratamentul depresiei) (2017) https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/24750573.2018.1426159

      Dacă doriți informații suplimentare despre gestionarea afecțiunii dumneavoastră, vă recomandăm să vă adresați unui profesionist din domeniul sănătății.

      NPS-RO-00048

      Acest articol este:

      Distribuie această pagină:


      Te-ar putea interesa și...

      Scleroza Multiplă - Informații generale despre această afecțiune

      Alfă mai multe

      COVID 19 - 7 moduri în care te poți adapta vieții în izolare socială

      Robert Joyce
      Alfă mai multe

      Cum să descoperi partea amuzantă a vieții când ai scleroză multiplă

      Willeke van Eeckhoutte
      Alfă mai multe