1. Grijă pentru viață
  2. Toate povestile
  3. 6 sfaturi pentru gestionarea depresiei de iarnă

6 sfaturi pentru gestionarea depresiei de iarnă

Getty Images / Humonia

Ultimele frunze cad din copaci, iar zilele temperate recente, inundate de lumina aurie a toamnei, se estompează rapid. Se apropie iarna și zilele devin mai scurte și mai cenuşii, nopțile mai lungi și mai întunecate. În curând, zilele pline de culoare vor fi un lucru rar.

Pentru mulți oameni, iarna poate fi o perioadă deprimantă a anului. Corpurilor noastre le este dor de lumină, iar zilele reci și gri pot avea un impact negativ asupra stării noastre mentale. Dintr-o dată devine mai greu să te ridici din pat dimineața. În timpul zilei devii tot mai repede obosit, ursuz și nemotivat și poftești cantități mari de carbohidrați reconfortanți. Pentru mine, de asemenea, simptomele sclerozei multiple tind se accentueze.

Ce este depresia de iarna?

Este important să facem distincţia între depresia clinică și tulburarea afectivă sezonieră (TAS). Aceasta din urmă este adesea considerată o versiune ușoară a depresiei, dar este de fapt un tip de depresie majoră recurentă cu tipar sezonier, care afectează o parte relativ mică a populației. Cu toate acestea, tulburarea afectivă sezonieră subsindromală este mult mai frecventa și este adesea menționată ca depresie de iarnă sau melancolie hibernală.

(Subsindromală înseamnă că simptomele nu sunt suficient de severe pentru un diagnostic clinic).

Ambele forme de tulburarea afectivă sezonieră, atât cea clinica, cat și cea subsindromală, sunt mai frecvente în zonele nordice, deoarece lipsa luminii solare are un rol crucial în subproducția de serotonină (hormonul fericirii) și supraproducția de melatonină (hormonul somnului). Nopțile lungi, zilele scurte şi deficitul aferent de vitamina D au de asemenea o contribuţie.

De-a lungul anilor am avut simptome de depresie combinate cu cele de scleroză multiplă. Am învățat să fiu foarte atent la mine, pentru a identifica dacă am depresie de iarnă sau depresie clinică. Când simt că simptomele mele tind spre depresia clinică, merg la medicul meu și îi rog să mă ajute. Când simt că am depresie de iarnă, încerc să ies singur din aceasta stare.

Cum combat depresia de iarna

Am apelat la comunitatea mea pentru a cere sfaturi despre cum să mă lupt cu depresia de iarnă și să îmi „înseninez” puţin viaţa de zi cu zi. Iată sfaturile lor și ale mele, cele mai importante:

Bate fierul cât e cald

Ieși afară ori de câte ori soarele strălucește. Corpurile noastre au nevoie de vitamina D pentru a se simți bine. Deci, dacă este însorit, ieși din casă sau din birou și mergi la plimbare! Lumina naturală și aerul proaspăt îţi vor ajuta corpul și sufletul și, ca bonus, vei face puţin de activitate fizică.

Fii ca danezii, fii “hygge”

Danezii sunt maeștrii conceptului "hygge" care înseamnă simultan căldură, toleranță și confort. Prin combinarea unui design interior bun care încorporează lumină caldă, o mulțime de lumânări, şemineuri, a șosetelor groase de lână și păturilor pufoase cu plăcerea unor activităţi lejere şi distractive cu oameni dragi, cum ar fi gătitul, savurarea unei ciocolate calde sau jocurile de societate poţi fi şi tu „hygge”. Primăvara, poţi pregăti grădina pentru zilele lungi şi însorite. Toamnă, îţi pregăteşti casa pentru nopțile lungi şi întunecate.

Încearcă ceva nou

Unele persoane din comunitatea mea combat depresia de iarnă încercând să facă ceva nou. Poţi sa te înscrii la un curs pentru a învăța o limbă străină nouă, poţi sa te înscrii într-un club de carte sau poți învăța cum să repari sau să restaurezi ceva. Alții tricotează sau croșetează pentru proiecte de caritate sau învață tâmplăria. Opțiunile sunt nesfârșite.

Lasă-te captivat de ceva

Unul dintre lucrurile mele preferate este să aprind o lumânare și să ascult un program de meditație ghidată sau muzică ori să citesc o carte bună. Vizionarea unui serial bun, care mă captivează, mă ajută de asemenea să evadez din lumea reală şi să descopăr o perspectivă diferită. Îmi place, de asemenea, să mă uit cu soţul pe fotografii din vacanța noastră de vară și să îmi amintesc despre aventurile pe care am avut. Intenţionez chiar să fac un album foto cu cele mai bune amintiri ale anului, ceea ce poate fi un cadou minunat de Crăciun!

Consumă alimente consistente, sănătoase

Vara îmi plac salatele cu pește sau friptură, dar toamna și iarna tânjesc după mâncăruri bogate şi apetisante. Supele calde, groase, de dovleac și cartof, tocanele cu carne, băuturile calde și utilizarea din belşug a condimentelor picante, cum ar fi ghimbirul, ardeiul iute sunt o necesitate. Gătitul și savurarea unui fel de mâncare gustos mă calmează, mă refac și mă ajută să mă simt mai pozitiv.

Discuta cu medicul tău

Dacă simţi ca treci printr-o perioadă grea, medicul te poate ajuta în diferite moduri. Suplimentele, terapia cu lumină și consilierea sunt toate utilizate pentru a gestiona depresia de iarnă. Medicul te va ajuta, de asemenea, să identifici depresia clinică și poate interveni dacă este necesar. Prin urmare, dacă dispoziția depresivă persistă, este bine să-ți faci o programare la medic.


Dacă doriți informații suplimentare despre gestionarea afecțiunii dumneavoastră, vă recomandăm să vă adresați unui profesionist din domeniul sănătății.

NPS-RO-00014

Acest articol este:

Distribuie această pagină:


Te-ar putea interesa și...

4 moduri de a sprijini un prieten care trece printr-o perioadă psihică dificilă

Autor Teva Pharmaceuticals
Alfă mai multe

Cum pot animalele de companie să contribuie la combaterea depresiei

Autor Teva Pharmaceuticals
Alfă mai multe

Cum să ajuți pe cineva drag atunci când depresia devine criză

Autor Teva Pharmaceuticals
Alfă mai multe