1. Grijă pentru viață
  2. Toate povestile
  3. 9 moduri în care te poți pregăti pentru iarnă atunci când ai astm

9 moduri în care te poți pregăti pentru iarnă atunci când ai astm

Getty Images / Eva Katalin Kondoros

Iarna poate fi o perioadă foarte dificilă atunci când ai astm. Cróna Tansey prezintă 9 moduri în care te poți pregăti pentru lunile mai reci.

De când am fost diagnosticată cu astm, mă cuprinde un sentiment de groază de fiecare dată când se apropie iarna. Mi-e groază de aerul rece și de riscul de a contracta viroze. Tocmai acest sentiment mă  forțează să intru în acțiune încă de la începutul toamnei. 

Ca profesor, toamna este întotdeauna perioada în care mă organizez și revin la programul de care m-am dezobișnuit. Mă întorc la școală la sfârșitul lunii august când îmi șterg laptopul de praf și mă pregătesc pentru anul școlar care urmează.

După ce, ca persoană cu astm, am avut mai multe ierni insuportabile, m-am hotărât să adaug „pregătirile pentru iarnă” pe lista de priorități pentru lunile de toamnă. Când ai astm de atât de mult timp așa cum am eu, știi că pregătirea este esențială.

Impactul răcelilor și al virozelor asupra astmului

Înainte de a deprinde obiceiul de a mă pregăti corespunzător pentru lunile de iarnă, la interval de două săptămâni răceam și aveam tot felul de viroze. Mi s-a spus că multe boli pot fi puse pe seama meseriei mele de profesor și că în cele din urmă voi dobândi rezistență la virozele la care eram expusă în sala de clasă.

Problema e că predam deja de mulți ani și nu aveam deloc impresia că aș fi dezvoltat vreo rezistență. De îndată ce scăpam de o infecție respiratorie, alta aștepta la colț să îi ia locul.

Aceste răceli frecvente mi-au declanșat și astmul – așadar, eram nevoită să mă lupt nu doar cu simptomele infecțiilor respiratorii, ci și cu cele ale astmului. Aceste simptome erau respirație șuierătoare, tuse, senzație de presiune la nivelul pieptului și lipsa somnului.

Mă îmbolnăveam atât de des, încât îmi era practic rușine să le mai spun celor din jur că mă simt rău. Tot ce îmi doream era să fiu la fel de sănătoasă ca ceilalți, însă era pur și simplu imposibil.

Simptomele astmului s-au înrăutățit

Dintr-o dată, am început să am multe exacerbări neașteptate ale astmului. Aveam accese de tuse, respirație șuierătoare cam tot timpul, iar vocea era întotdeauna slabă. Factorii de mediu pe care puteam să îi tolerez în trecut (respectiv poluarea provocată de trafic) au devenit dintr-o dată insuportabili. În cele din urmă, era ca și cum organismul ar fi reacționat la fiecare factor declanșator pe care îl întâlneam.

Schimbarea a fost foarte frustrantă, întrucât în trecut nu am mai manifestat acest nivel de hipersensibilitate la elementele întâlnite în viața de zi cu zi, cum ar fi praf, aer rece și poluare. Era înspăimântător să văd cum astmul devine atât de imprevizibil și incontrolabil.

Odată, m-am simțit atât de rău și am avut o stare atât de proastă pe perioada iernii, încât abia în luna mai mi-am revenit (în Irlanda luna mai este o lună de primăvară târzie). Între timp am făcut și zona zoster. Aveam impresia că lista mea de boli este pur și simplu interminabilă.

Din cauza sănătății precare, toate celelalte aspecte ale vieții începuseră să se năruiască… Lipseam de la evenimente sociale și nu puteam să îmi practic hobby-urile. Cheltuiam foarte mulți bani pe controale medicale, consultații de urgență și medicamente. Lipseam de la școală și de la alte angajamente importante.

Știam că nu e în regulă.

Cum am preluat controlul

Din fericire, medicul mi-a recomandat în cele din urmă să mă prezint la un specialist în boli respiratorii. Acesta mi-a confirmat că astmul nu este controlat corespunzător și că majoritatea bolilor sunt corelate mai mult sau mai puțin cu astmul.

Opinia medicului m-a liniștit foarte mult întrucât în sfârșit puteam să înțeleg că unele dintre simptomele pe care le-am manifestat au fost rezultatul astmului și al alergiilor. Era liniștitor să aud că aceste simptome pot fi gestionate cu ușurință doar prin câteva ajustări simple ale programului.

Cum trebuie să te pregătești pentru iarnă atunci când ai astm

După ce am aflat toate aceste lucruri, am colaborat foarte strâns cu medicul și specialistul pentru a ajunge la un control adecvat al astmului. Am căutat intens informații despre cum să îmi gestionez simptomele în lunile mai reci și m-am hotărât să fac efortul conștient de a încerca și a-mi îmbunătăți sănătatea pe parcursul iernii.

Dacă și tu trebuie să îți gestionezi simptomele astmului, discută cu medicul. Împreună puteți să veniți cu un plan pentru obținerea unui control adecvat al simptomelor. Între timp, iată ce te sfătuiesc să faci (aceste lucruri pe mine mă ajută să îmi gestionez eficient astmul):

Ține simptomele astmului sub control

  • Întocmește „un plan de acțiune pentru astm”

Colaborează îndeaproape cu medicul.

Colaborează îndeaproape cu medicul pentru a vedea cum poți să identifici factorii declanșatori și simptomele astmului atunci când acesta nu este ținut sub control și stabiliți împreună schema de tratament. Urmeaz-o cu consecvență.

  • Evită aerul rece

Aerul rece este unul dintre cei mai severi factori declanșatori pentru mine. Dacă ești în aceeași situație, cumpără-ți o haină groasă de iarnă și un fular. În perioadele în care este foarte frig, acoperă-ți pieptul, gâtul și gura. Pentru mine, este esențial să fac acest lucru când supraveghez terenul de joacă iarna!

  • Nu lăsa praful să se acumuleze

Asigură-te că nu se acumulează praf în locuință și la locul muncă, aspirând și ștergând mobilierul cu regularitate. În timp ce aspir sau șterg praful, port o mască de protecție facială  pentru a evita să intru în contact cu praful care se ridică și să declanșez astfel exacerbarea inevitabilă a astmului și a alergiei.

  • Ține asupra ta inhalatorul cu medicația de urgență

Trebuie să ai întotdeauna la tine inhalatorul cu medicația de urgență, pentru eventualitatea unei exacerbări a astmului. De asemenea, am constatat că atunci când îmi este greu să respir, mă ajută să țin puțin unguent cu mentă sub nas sau pe piept.

  • Contactează întotdeauna medicul

În loc să accepți apariția și înrăutățirea simptomelor, prezintă-te la medic atunci când ai o exacerbare. Acest lucru este important mai ales dacă ai contractat o viroză.

Încearcă să previi virozele:

  • Fă-ți vaccinul antigripal

În lunile de iarnă, suntem deseori expuși la viroze și alte boli, de aceea medicul mi-a recomandat să îmi fac vaccinul antigripal ca măsură de prevenție. Discută cu echipa ta medicală pentru a vedea dacă această măsură de prevenție se aplică și în cazul tău.

  • Mănâncă bine și fă mișcare

Dacă poți, fă un efort și prepară-ți mâncare sănătoasă pentru masa de prânz și ia-o cu tine la serviciu sau când pleci în călătorii de o zi. De asemenea, dacă te simți suficient de bine, încearcă să urmezi un program de activități fizice.

  • Încearcă să eviți bacteriile nocive

Ai la tine în permanență gel dezinfectant pentru mâini și batiste de hârtie. Am constatat că acestea mă ajută să stau departe de agenții patogeni în clasă, în lunile de iarnă.

  • Odihnește-te

În zilele în care nu te simți bine, alocă-ți timpul de care ai nevoie pentru a recupera somnul pierdut și a te pune pe picioare. Îți vei mulțumi mai târziu.

Concluzie

Pentru că respect ceea ce scrie în lista de verificare cu „sfaturi privind pregătirile pentru iarnă” și înțeleg ce trebuie să fac pentru a ține astmul sub control, acum pot să mă bucur în sfârșit de anotimpul rece. Este o ușurare să știu că datorită unor schimbări simple ale rutinei și prin consecvență, pot să fac în continuare lucrurile care îmi plac. Mă simt mult mai sănătoasă și mai puternică, iar medicul, familia și prietenii au observat cu toții diferența.

Nu mă mai simt stânjenită să recunosc că m-am îmbolnăvit întrucât nu mi se mai întâmplă atât de des să mă îmbolnăvesc! Voi continua să am grijă de mine și de astmul meu, mai ales când știu că se apropie iarna.


Dacă doriți informații suplimentare despre gestionarea afecțiunii dumneavoastră, vă recomandăm să vă adresați unui profesionist din domeniul sănătății.

NPS-RO-00063

Acest articol este:

Distribuie această pagină:


Te-ar putea interesa și...

20 de sfaturi pentru a-ți menține sănătatea mentală în ciuda distanțării sociale și a astmului

Cróna Tansey
Alfă mai multe

Cum să participi la o cursă de alergare atunci când ai astm bronșic

Beki Cadd
Alfă mai multe

Astmul și locul de muncă: zile bune și zile mai puțin bune

Jamie Saunders
Alfă mai multe