1. Grijă pentru viață
  2. Toate povestile
  3. 7 mituri despre depresie

7 mituri despre depresie

Getty Images / laflor

E ceva în neregulă cu mine?

Aceasta este o întrebare crucială și, în vara anului 1993, a fost şi întrebarea mea. Eram un bărbat tânăr, aparent sănătos, dar mă simțeam slăbit ca un pisoi - obosit și extrem de dărâmat.

Eram deprimat?

Am exclus această posibilitate, deoarece nu găseam un motiv plauzibil pentru care aș fi deprimat. Studiam și scriam o disertație despre istoria americană, un subiect care mă pasiona. De curând reluasem legătura cu vechea mea iubită de liceu și am decis să ne mutăm împreună și să reînviem idila. Nu avea niciun sens - cum aș putea fi deprimat când totul merge atât de bine? Aşa ca am decis că nu sunt deprimat. Mi-am zis că aceste sentimente sunt o pasă ciudată care va trece în curând.

S-a dovedit că nu au trecut. Aceste sentimente au devenit o depresie cronică de care a durat ani de zile să mă vindec.

O trăsătură perfidă a depresiei este că apare pe nesimţite, fără niciun avertisment. Din păcate, nu există nicio linie clară între banala stare de apatie și depresie, o stare clinică gravă.

Aceste fiind spuse, există adesea unele indicii care să ajute la diferenţierea sentimentelor de tristeţe obișnuite ce însoțesc inevitabilele dezamăgiri ale vieții și începuturile unei depresii mai sinistre. Iată câteva dintre aceste indicii, din experiența mea atât ca psiholog, cât şi a unei persoane care a trăit cu depresie.

1. Apatia

Deşi depresia poate implica sentimente de tristeţe, persoanele cu depresie nu se simt de fapt triste în multe cazuri. Știu că eu nu m-am simţit aşa, cel puțin nu la început.

Nu eram trist, ci mai degrabă lipsit de viață. Aveam sentimentul că sunt deconectat de ceilalţi, amorţit și apatic. Era o suferinţă indiferentă, din care lipsea emoţia tristeții reale. În timpul momentelor cele mai grele, dacă cineva ar fi venit la ușă să-mi spună că mi-a murit câinele, este posibil să fi ridicat din umeri.

2. Absența logicii

Dacă ne gândim că evenimentele logice pot explica sentimentele, mai putem identifica o potențială distincție între tristețe și depresie. Te simți trist pentru că te-ai despărțit de prietena ta, pentru că ți-ai pierdut slujba sau pentru că ţi-a murit câinele - aceste reacții sunt normale şi de așteptat.

Am avut stări persistente de depresie, fără nici un motiv evident care să le justifice. De fapt, la o analiză obiectivă, viața mea în 1993 era cum nu se poate mai bună. Aveam bani, oameni care mă iubeau și lucruri pe care îmi plăcea să le fac. Atunci când niciun eveniment nu poate explica sentimentele triste sau când sentimentele par exagerate sau disproporţionate prin raportare la evenimente, acestea pot fi semne potențiale de depresie.

3. Durata simptomelor

Depresia durează, de asemenea, mai mult decât tristeţea obișnuită. O stare de indispoziţie de o zi sau o săptămână, cu sau fără motiv, nu ar trebui să ne îngrijoreze în mod special. Variația normală a dispoziției înseamnă că avem zile bune și zile rele sau chiar săptămâni bune și săptămâni rele.

Stările de tristețe, depresive, care trenează relativ fără întreruperi mai multe săptămâni sunt însă un motiv de îngrijorare. Depresia are o latură de insistență și persistență care lipseşte din tristețea obișnuită.

4. Intensitatea

Depresia, fata de tristețea obișnuită, este adesea diferită în intensitatea sa. Deși tristețea obișnuită poate fi suficient de intensă pentru a te aduce la lacrimi, depresia are potențialul de a-ţi acapara mai complet corpul și mintea.

În 1993, eram speriat de propriile sentimente. Aveam senzaţia că sunt mai puternice decât mine și sentimentul acut că, dacă ar continua, aș putea muri cumva. Una dintre realităţile cele mai crunte despre depresie este că persoanele afectate sunt atât de mistuite de propriile stări încât ajung să creadă că le merită - o credință care nu este tipică tristeții obișnuite.

Cu alte cuvinte, ar trebui să luaţi în considerare posibilitatea ca sentimentele dvs. să fie mai mult decât o simplă tristețe dacă sunteți copleșiți de ele sau obsedați de gândul că le meritați.

5. Afectarea capacităţilor funcţionale

Depresia are, de asemenea, efecte profunde asupra capacităţii de funcționare. De obicei, atunci când oamenii sunt triști, își pot continua munca, pot relaționa cu ceilalți și pot încă îndeplini sarcini cotidiene.

Prin contrast, persoanele afectate de depresie au dificultăţi în a-şi continua munca. Întrerup comunicarea cu prietenii, nu mai participă la evenimente sociale și le este foarte greu să îndeplinească sarcini aparent simple: să se ridice din pat, să facă un duș sau să cumpere alimente. Aceste tipuri de deficiențe sunt toate semne de avertizare că depresia s-a instalat.

6. Simptome complexe

Depresia este, de asemenea, mai complexă decât tristețea. Tristețea este un sentiment pe care îl simţim adesea după o pierdere. Depresia clinică, prin contrast, este un sindrom care implică o serie întreagă de simptome îngrijorătoare. Depresia ne tulbură somnul, interferează cu capacitatea noastră de concentrare și este asociată cu gânduri despre moarte sau sinucidere.

În 1993, unul dintre cele mai clare indicii că nu mă confruntam cu o stare de tristeţe normală a fost că mi-am pierdut complet pofta de mâncare săptămâni întregi, un alt simptom clasic al depresiei.

7. Lipsa dorinței

Depresia implică o lipsă mai gravă de motivaţie decât simpla tristețe. În stările de tristeţe obişnuite, putem uneori căuta consolare într-un film bun, o masă bună sau o conversație plăcută. O persoană cuprinsă de depresie este însă adesea prea copleşită, nu mai are puterea sau resursele de a apela la aceste tipuri de activități liniștitoare.

Această pierdere a dorinței de plăcere - fie de a vedea un film, a savura o mâncare delicioasă sau a te bucura de compania prietenilor - se numește anhedonie și este un alt semn de avertizare pentru depresie.

Pe scurt, cu cât aceste simptome sunt mai recurente, cu atât este mai probabil să fie vorba de depresie și nu doar de o tristeţe obișnuită. Dacă crezi că ai putea fi deprimat sau dacă te-ai confruntat cu simptome similare celor de mai sus, nu ezita să contactezi un medic pentru ajutor. Depresia este o afecțiune gravă și există opțiuni disponibile pentru a te ajuta să o gestionezi. Nu suferi în tăcere.


Surse

Depression. (2018). https://www.nimh.nih.gov/health/topics/depression/index.shtml

Dacă doriți informații suplimentare despre gestionarea afecțiunii dumneavoastră, vă recomandăm să vă adresați unui profesionist din domeniul sănătății. 

NPS-RO-00017

Acest articol este:

Distribuie această pagină:


Te-ar putea interesa și...

4 moduri de a sprijini un prieten care trece printr-o perioadă psihică dificilă

Megan Potts
Alfă mai multe

Cum pot animalele de companie să contribuie la combaterea depresiei

Jonathan Rottenberg
Alfă mai multe

Cum să ajuți pe cineva drag atunci când depresia devine criză

Jonathan Rottenberg
Alfă mai multe